![]() |
Hlavní stránka |
Škola |
Doprava |
Táboření a kluby |
Reportáže |
Fotografie |
Témata |
Ostatní |
Rozcestník |
Ke stažení |
Sázky |
Návštěvní kniha |
Kalendář |
Kontakt |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() Úzkokolejka Čierne pri Čadci – Markov |
Dřevařská úzkokolejka z Čierneho pri Čadci do Markova spojovala moravské lesy na úbočí Girové se slovenskou železniční stanicí Čierne pri Čadci. Dráha překračovala současnou státní hranici a po obdobné drážce do Hrčavy byla druhou nejvýchodnější drahou na území dnešního Česka. HistoriePo lesních polomech na úbočí hory Gírové v dubnu 1916 byly z nádraží v Čierném pri Čadci na Slovensku vystavěny dvě drážky o rozchodu 760 mm stoupající údolími Čierného/Černého potoka a potoka Markova do lesů na moravské straně hranice. Důvodem výstavby byla potřeba urychleně zpracovat ohromné množství dřeva poničené při polomech, které by bylo v případě pomalé těžby během následujících let ohroženo napadením škůdci a znehodnocením. Západnější z obou drážek, vedoucí pod osadu Markov byla vystavěna zřejmě ještě v roce 1916 a svému účelu sloužila pravděpodobně méně než 20 let. Vzhledem k tomu, že na leteckých snímcích z roku 1937 je již trasa úzkokolejky vystopovatelná jen s obtížemi, kolej byla pravděpodobně snesena již po několika letech, kdy posloužila k vytěžení kalamitního dřeva, její další údržba se však nevypláccela. Ačkoliv dráha byla zřejmě zrušena dřív, nejzazším - potvrzeným - rokem, kdy železnice již zcela určitě nebyla v provozu, je rok 1959, kdy došlo k zahájení výstavby okresní silnice z Jablunkovského průsmyku do Hrčavy. PopisKratší z obou úzkokolejek vedoucí pod osadu Markov vycházela z nádraží v Čierném pri Čadci a nejprve po levém, od ústí bočního údolí Pri Žľaboch pak po pravém břehu potoka Markova stoupala k trati Markovské zadky, nad kterou přecházela na Moravu. V celé trase byla drážka ve sklonu směrem na Slovensko, proto doprava dřeva probíhala samospádem za pomoci bržděných vozíků, které zpátky do hor tahali koně. Drážka patrně končila na překladišti severně nad osadou Půlgrúň v údolí potoka. Celková délka úzkokolejky byla přibližně 3,8 km.
Zdroje
Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz Článek ze dne 4. 3. 2021 byl naposledy upraven dne 7. 3. 2021 a zobrazen celkem 20428×, naposledy dne 8. 10. 2025 v 22:34.
|
Autor: Adam Barbuščák | Čas: 7. 11. 2022, 21:2 | |
Podľa dochovaného spisu lesnú železnicu do doliny pri Markove vystavali v roku 1917/18. Dĺžka železničky bola približe 2,6 km (konečná nakladacia koľaj o dĺžke 150 metrov vychádzala z hlavnej trate v km 2,4-2,6). Majiteľom úzkorozchodnej železnice bola firma Rundholz Manipulationer der Oberschlesischen Holzindustrie A.G. | ||